ZELF DOEN BIJ STRESS

Je werkt hard. Je hebt een gezin, sociaal leven. Ouders die aandacht behoeven. En waar verblijf jij? Moe en uitgeteld op de bank? Zorg ervoor dat jouw batterij opgeladen is. Regelmatig post ik op LinkedIn tips wat je zelf kunt doen als je last hebt van stress. Simpel en effectief.

NEEM PAUZE

Wanneer je een hectische periode hebt, blijf goed voor jezelf te zorgen. Misschien een open deur. En toch. Dat grauwen en snauwen doe je niet omdat je zo lekker fijn in balans bent. Maar omdat je door holt van werk, naar gezin, via je sociaal leven naar ouders. Stop. Haal adem. Neem af ten toe een pauze. Het kan al heel simpel: loop naar de waterkoker voor een lekkere kop thee. Beweeg je benen. Zwaai met je armen, draai met je hoofd. Een frisse blik en je laadt op.

ADEM DOOR

Naar adem snakken. Heb je wel eens het idee dat je te weinig lucht krijgt? Of dat je ademhaling oppervlakkiger is geworden? Het kan zijn dat je veel dingen aan je hoofd hebt. Werk. Kinderen. Ouders die zorg nodig hebben. Je bent gediagnosticeerd. Ongemerkt ben je anders gaan ademen. Het goede nieuws is: je kunt er zelf wat aan doen. Besteed elke dag een paar minuten aandacht aan je ademhaling. Zorg dat je ongestoord kunt zitten. Hand op je buik, 4 tellen IN en 6 tellen UIT. Het werkt echt!

BEWEEG

Ik zie vaak vrouwen met een volle agenda. Werk, gezin, sociaal leven, zorg voor ouders. Deze vrouwen zijn meestal heel attent, liefdevol, zij zorgen goed voor anderen. En ze zetten zichzelf op de laatste plaats. Dat laatste zouden ze beter niet kunnen doen. Ze raken namelijk uitgeblust. Zeg een keer 'nee'. Krijg de slappe lach. Ga hoelahoepen. Spring 15 minuten op een trampoline. Hang met vriendinnen op de bank, drink thee en eet een muffin. Gooi je haren los, zet de muziek hard en dans lekker mee. Zo simpel kan het zijn!

Verandering begint van binnen uit en mindful-zijn stopt niet bij de voordeur.